mandag, mars 23, 2009

Innlegg på årsmøtet i Akershus Arbeiderparti

Dette innlegget holdt jeg på årsmøtet i Akershus Arbeiderparti, 14 - 15. mars 2009. Jeg representerte Sørum Arbeiderparti, og innlegget ble hold etter et foredrag av tidligere LO-leder Yngve Hågensen om den nordiske modellen.


Gode årsmøte,
og tusen takk for gode innledninger i dag.

Neste år har jeg 20årsjubileum. 20 år som lønnsmottaker og skattebetaler. Når jeg kikker ut over forsamlingen, så ser jeg at det kanskje er en del som overgår det.

Men jeg vil likevel bruke den erfaringa til å si noen ord om mine opplevelser. Der jeg jobba opplevde vi mangelen på samarbeid i arbeidslivet. Som ungdomsskoleelev starta jeg å jobbe på Rimi, og ble en av Rimi-Hagens undersåtte. Det er han som har gjort seg rik på lavpris. Smak på den. Du selger varer til lavest mulig pris, men blir likevel styrtrik. Forstå det den som kan.

I vår butikk fikk sjefen ofte skryt for at han brukte så lite på lønn. Og vi ansatte fikk vite at vi ikke var velkomne om vi ble fagorganisert. Hvilket samarbeid snakker vi om?

Da jeg ble 16 år, turte jeg og et par andre å melde oss inn i Handel og Kontor. Vi ble hemmelige fagorganiserte, og møtte med HK i all hemmelighet. Slik var arbeidslivet for mange som hjalp Stein Erik Hagen til å bli styrtrik. Når han nå kritiserer regjeringa og den politikken de fører, så sier jeg bare: At han våger!

Jeg har fått med meg at Stein Erik Hagen i det siste har gått ut og sagt at han har vært plaget av tungsinn. Det hadde jeg også vært, om jeg hadde sendt avgårde millioner til Fremskrittspartiet.

Men fra spøk til alvor. Når Rimi-Hagen sender avgårde millioner til Fremskrittspartiet, som vil avvikle hovedavtalen, og sørge for at antall hemmelige fagorganiserte vokser sterkt, så sier jeg bare: Makan til frekk fyr skal du lete lenge etter!

Når Rimi-Hagen gir millioner til Fremskrittspartiet, så er det et klart signal til sånne som meg, om å kjempe i valgkampen for at FrP skal bevare sin plass i norsk politikk
- som et parti i evig opposisjon!

Ingen kommentarer: