fredag, juli 10, 2009

SFO-priser og SSB

SSB har funnet grunn til å irettesette medier for å bruke feil tall for å finne ut hvor mye SFO koster. Jeg har tidligere blogget om SFO-prisene, og derfor må man benytte anledningen til å si noe om svakheten ed den sammenligningen SSB legger opp til.

For det første tar de ikke med hvor mye man regner i kostpenger for hvert barn. Noen steder er det trolig inkludert, andre ikke. Det er bare noen hundrelapper det vil være snakk om, så det vil ikke forklare variasjon på gebyr for SFO mellom 900 og 3000 kroner.

Dernest. En rekke kommuner har søskenmoderasjon. Fra 25 % til 50%. Dette har jeg blogget om tidligere i denne posten. Tar man to kommuner i min region, Nittedal og Sørum, har de i følge SSB samme prisnivå. Men Nittedal tar 100 kroner i tillegg i kost, og de har ingen søskenmoderasjon. Sørum kommune har 50 % søskenmoderasjon, og vil trolig for neste år også ha søskenmoderasjon mellom SFO og barnehager, hvis vi ikke får en ny regjering som sulteforer kommunene.

Jeg har tidligere vist i ovenfornevnte blogg hvordan de Frp/H-styrte kommunene Tønsberg og Nittedal holder prisene nede med å kutte i bemanningen, aktivitetstilbudet til barna, mattilbudet og hvordan man kutter i søskenmoderasjon osv. Dette gjøres sikkert også i andre kommuner styrt av andre. Tidligere ble det rapportert at to av tre SFO-ansatte var ufaglærte. Det er ikke bra. Jeg synes at det blir for enkelt av mediene å bruke kostra-tall for å kåre den billigste sfo. Det er trolig ingen god måte å få fram hvem som er den beste i SFO. Forhåpentligvis vil vi framover få fokus på både hvor mye man kan ta for en SFO-plass, og ikke minst krav til kvalitet. Og jeg håper at Arbeiderpartiet får flertall for sitt forslag om å gi søskenmoderasjon til alle SFO-barn som har søsken i barnehage. Det vil være en fin skattelette for småbarnsforeldre!

Medier:
VG, TV2

Ingen kommentarer: