tirsdag, mai 05, 2009

Kandidat til neste års Fritt-ord pris?

- Lever du enda i hor? Det var spørsmålet den gravide varaordfører Mette Gundersen i Kristiansand fikk fra KrF-politikeren (og tidligere varaordfører i samme by) Harald Sødal. I sin blogg tar hun et oppgjør med den slagstype holdninger. Første gang han stemplet hennes samboerskap som hor tiet hun. Den andre gangen spøkte hun det bort. Heldigvis tok hun mot til seg og tok et oppgjør med denne typen holdninger.

Sødal kan meget gjerne være for at alle bør gifte seg før de får barn. Men han har med å respektere de som gjør andre valg. Sødal kunne med sine ytringer gjøre seg til kandidat til neste års Fritt-ord pris. Men i motsetning til årets vinner, fru Monsen, skriver Harald Sødal i sin blogg at han både beklager sine uttalelser og anser de for å være brutale. Han sier også at han har fått seg en lærepenge!

Det var klokt. Hadde Harald Sødal kommet her i hus og sagt at vi levde i hor, og dermed kalt våre to barn for horunger, da hadde han blitt dratt opp på badet og fått vasket munnen sin i grønnsåpevann. Etterpå hadde han fått en tur i skammekroken!

5 kommentarer:

Bernt Sønvisen sa...

Jeg kjenner ikke Harald Sødal veldig godt, men fra de gangene jeg har møtt ham virker han som en kul fyr med masser av glimt i øyet og humor.

Politisk er han nok et par hakk mer konservativ enn meg, men han virker som en trivelig og redelig kar.

Jeg for min del synes det virker merkelig å ta seg nær av en slik kommentar, som åpenbart er ment humoristisk.

Kanskje det ikke var verdens beste spøk? Vel, så la oss reflektere over våre egne fleiper og kommentarer i løpet av en dag - alt er kanskje ikke kvalitativt på topp? Selv kunne jeg ha kommet med en nøyaktig lik kommentar, uten tro eller ønske om å krenke noen.

Kommentaren ble uttalt mellom to personer, ikke i det offentlige rom. Den fornærmede har valgt å offentliggjøre samtalen, og samtidig gjøre allverden oppmerksom på at hun er såret.

Selv har jeg levd i "synd" og "hor" med en kvinne i snart tjue år. Vi har både "lausunge" og lausbikkje. Det kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet over en slik kommentar! Og skulle jeg likevel blitt det, hadde jeg tatt det opp med vedkommende der og da i stedet for å søke martyrium i media.

Når Sødal i tillegg bøyer seg offentlig i støvet og ber uforbeholdent om unnskyldning for sin kommentar, da er det i grunnen lite igjen å snakke om.

Sten M. Berglund sa...

Hei Bernt!
Ja, kanskje var det en spøk som gikk for langt. Mette Gundersen forteller at under den første graviditeten så oppsøkte Sødal hennes far, for å ta opp det at hun levde i hor. Kanskje var det en spøk også. Men det virker ikke som om Mette Gundersen oppfattet det slik. Og det virker som en merkelig form for spøk. Sødal har selv ikke kommentert den episoden, etter det jeg kan se.

Jeg tror det er stor forskjell mellom nordlendinger og sørlendinger, Bernt. Jeg kjenner så få i nord som er tilbøyelig til å faktisk mene at man horer når man er samboere. Ugift samliv har tross alt eksistert som begrep i et par hundre år, selv om det vi kaller samboerskap i dag er forholdsvis nytt - kanskje 30 år gammelt.

Kari Henriksen beskrev på landsmøtet problemene de har med de konservative, tradisjonelle og religiøse tradisjonene (også kalt KORT-genet). Hun sa rett ut at disse holdningene ødelegger sørlandet, og fører til at Agder kommer dårligst ut på levekårsundersøkelser.

Kanskje er det rett at våre partifeller i sør å avsløre hva slags holdninger KORT-genet gir folk som har det? Det å i alle fall være rett så lenge det ikke var en spøk.

Fredrik Mellem sa...

Harald Sødal er jo en mann med begrenset injurierende kraft. Snakker ofte før han er ferdigtenkt og helt uten filter. Som regel går det mer ut over ham sjøl enn andre.

Jeg husker en episode fra den tiden jeg var med i kommunepolitikken. Da tok han opp tradisjonene med å sende blomster til enken/enkemannen etter kommunalt ansatte som gikk bort. Det var da han utbrøt:

"Jeg synes jo det er for ille at de som har jobbet og slitt for kommunen i så mange år, ikke skal få noen glede av disse blomstene sjøl. Kan vi ikke sende blomster litt tidligere? For eksempel fem år før?"
---
Og det er en helt sann historie - hvis noen lurer på det.

Kari H sa...

Dette er på en måte en bagatell, på en annen måte er det en viktig politisk sak. På sørlandet har vi hatt konservativt styresett i årtider, mange kommuner har alltid hatt konservativt flertall. De religiøse miljøer er også svært konservative og tradisjonelle. Og i politiske partier ligger det også tendenser til tradisjonalisme; "vi har det så godt som vi har det". Men det har vi altså ikke: vi er dårligst i landet på likestilling, vi har større andel av kvinner på uføretrygd og attføring enn resten av landet. Vi har mange kvinner som ikke får heltidsstilling, blaant annet. Sett i dette lys, kan slike tilsynelatende sleivete uttalelser ha sitt grunnlag i en tradisjon der ugifte mødre møtes med en holdning som er nedvurderende. Vi har også nettopp hatt en debatt om ekteskapsloven her - Harald Sødal og andre i hans parti forsøkte å overtale KRF-landsmøte til å samarbeide med Frp for å få endret denne loven, det ville være det viktigste i neste periode. Det ble brukt betegnelsen "uekte ekteskap" om par av samme kjønn. Altså en ny versjon av tidlige tiders begrep "uekte barn". Denne delen av Krf er villig til å forkaste bistandspolitikk, alkoholpolitikk og solidaritetspolitkk på båten for å vinne en tapt sak, som ikke har flertall i Stortinget, og ikke vil få det i neste periode uansett og de mener at jeg og AP avkristner landet. Denne delen av Krf fikk ikke flertall på landsmøtet; Frp står på sidelinjen og fisker stemmene fra Krf og er det største partiet i landsdelen. Og jeg mener altså at slike holdninger er en vesentlig årsak til at det er så mange som ikke har det bra på Sørlandet. Sett i dette lys, er slike bemerkninger verken uttrykk for sleivete uttalelser eller enkelthendelser, men grunnleggende holdninger som ligger som en tåke over landsdelen og hemmer utvikling, likeverd og like muligheter for alle. De konservative, med Krf og Frp i spissen, er uenig med meg, de mener vi har det godt, og det er jo logisk, siden de har ansvar for politkken her nede! AP er ikke fornøyd, vi vil utvikle og endre, skape og dele!

Sten M. Berglund sa...

Kari,
jeg synes det er en god forklaring på hvorfor du stiller til valg!
Lykke til!