torsdag, juli 01, 2010

Gjerde på et svaberg





Jeg har vært på tur nede i Fredrikstad. Der kom jeg over et ganske så stygt gjerde i strandsonen. Jeg ble litt provosert, for å si det mildt. Så i stedet for å gå løs på det med en tang og leatherman - så ble det en klage til kommunen.

til postmottak@fredrikstad.kommune.no
dato 1. juli 2010 11.29
emne Klage på ulovlig gjerde sør for solviken

Hei!

12. juni var jeg og barna mine ute og gikk tur ved Solviken i
Fredrikstad kommune. Vi gikk langs svaberg fra stranda sørover, og med
unntak av noen plenkryssinger hvor det var mer eller mindre anlagt
plen på svaberg, gikk turen fint - helt til vi kom til et gjerde på et
svaberg. Gjerdet gikk fra sjøkanten til langt inn i skog. Hytten som
trolig er den som "skal vernes" for fri ferdsel var godt
tilbaketrukket i terrenget - og det burde være mulig å passere den
uten å sjenere eiere.

Jeg følte at å gå inn der med to små barn kunne føre til konflikt om
det var noen der, såpass uønsket følte jeg at man var. Etter det jeg
kjenner til er svaberg å regne som utmark, og enhver har rett til å
ferdes fritt langs strand og svaberg, så lenge det er i god avstand
fra hytter. Ut fra kart, så tror jeg at den gjeldende eiendommen har
gårds- og bruksnummer 112/51. Det er ikke merket av noe gjerde på
dette svaberget (ved grensen med 112/51 og 112/126).

Jeg ber om at Fredrikstad kommune tar en nærmere titt på dette
gjerdet, som for meg virker ulovlig, og at det settes inn tiltak for å
få dette fjernet så raskt som mulig.

Oppdatert 2.7:
dato 1. juli 2010 15.14
emne SV: Klage på ulovlig gjerde sør for solviken
sendt av fredrikstad.kommune.no

God dag!
Kommunearkivet har i dag mottatt din e-post. E-posten videresendes Regulering og byggesak for behandling.

Med vennlig hilsen
Kommunearkivet, 01.07.2010 BJIN

I dag skriver Aftenposten at Norge er strandsoneversting.

3 kommentarer:

Trond Arvid Hagen sa...

Det gjerdet har vært der i mang mange år, og det har irritert meg i mange mange år, badegjestene kommer og tror døm eier hele verden. Få det bort.

Sten M. Berglund sa...

Takk for påminnelse - Fredrikstad kommune har ikke svart meg enda. Skal purre på svar.

Videre, det er ikke badegjester som slår seg ned der jeg først og fremst vil beskytte. Det er almennhetens rett til fri ferdsel i strandsonen.

Forøvrig - morsomt at noen finner fram til denne gamle bloggposten. Noen ide til hvordan man kan få gjort noe med det gjerdet (på lovlig vis?)

Sten M. Berglund sa...

For noen uker siden purret jeg igjen. Fortsatt har jeg ikke fått noe svar fra kommunen. Bare et svar om at saken er sendt videre til Regulering og byggesak for behandling.