fredag, oktober 22, 2010

Leserbrev om pipa til Blaker meieri

Den gamle pipa til meieriet i Blakerblir 100 år neste år. Nå er pipa i elendig forfatning, og Guttorm Guttormsgaard har søkt om penger til å restaurere meieripipa.

På Sørum kommunes hjemmeside kan du lese mer om saken:

"Guttormsgaard er bekymret for pipas videre skjebne, fordi "ising i fugene har sprengt løs nok murstein til at det bare er et tidsspørsmål før pipa smuldrer opp og ramler sammen".


I forbindelse med denne saken rettet Høyres kommunestyrerepresentant Marianne Grimstad Hansen fra Sørum Høyre en rekke kraftige angrep mot både kommuneadministrasjonen og samarbeidspartiene AP, SV, SP og KrF. Innlegget skrev jeg etter at jeg avdekket at Høyre sier en ting, men gjør noe helt annet. Snakk om å kaste blår i øynene på folk!

Her er mitt leserinnlegg om saken, som stod på trykk i Indre Akershus Blad 22.oktober 2010.

Høyre svikter Blaker pipe
Sten Magne Berglund, styremedlem Sørum Arbeiderparti


Sørum Høyres kommunestyrerepresentant Marianne Grimstad Hansen har i flere innlegg tatt til ordet for at den gamle pipa til meieriet i Blaker må reddes og restaureres. I et innlegg i Indre 6.10 uttrykker hun glede over at kulturutvalget har stemt for å bevilige 50.000 kroner for å restaurere dette kulturminnet. Forslaget ble fremmet av Arbeiderpartiet, på vegne av samtlige partier som er representert i kulturutvalget. Dette vedtaket gjorde Grimstad Hansen lykkelig, for de andre partiene hadde nemlig gitt støtte til noe Sørum Høyre hadde kjempet for.

En uke senere hadde Sørum Høyre plutselig fått ny lyd i pipa, og skiftet standpunkt som de så ofte gjør. Da Høyre kom på møte i økonomi- og administrasjonsutvalget var det ikke likevel så viktig å støtte pipa i Blaker. AP, SV, SP og KrF syntes at eieren av meieriet skulle slippe å bruke mer tid på å søke om penger til å redde dette kulturminnet. Det fins få steder eiere av private kulturminner kan få støtte fra. Derfor stemte Arbeiderpartiet og samarbeidspartnerne for at kommunen skulle bevilget 70.000 kroner til restaureringen, som er det beløp takseringen av reparasjonene er stipulert til.

Sørum Høyre stemte imot. Gruppeleder for Høyre, Odd Sars-Olsen foreslo i stedet at kommunen bare skulle bevilge 35.000 kroner til å redde pipa i Blaker. Mens Marianne Grimstad Hansen mente at pipa måtte umiddelbart restaureres, syntes Høyres representanter Odd Sars-Olsen og Tove Kirsebom at eieren skulle forsøke seg på en ny runde for å å søke penger til restaurering. Det er fristende å spørre Marianne Grimstad Hansen, om hun er mest fornøyd med AP, SV, SP og KrFs representanter som valgte å ta et ansvar for at restaureringen blir igangsatt, eller har hun som sine Høyrekolleger også gjort helomvending i denne saken.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Flott at AP har blitt et kulturminnevern parti!

Jeg trodde det nettopp var Sørum Høyre som først foreslo eller tok opp at denne pipa skulle få økonomisk støtte? Tar jeg feil?

Det er mange forskjellige støtteordninger til verneverdige bygg. Har det vært gjort noen forsøk fra kommunen sin side med å være behjelpelig med søknader her?

Sten M. Berglund sa...

Hei!
Takk for kommentar. Sørum AP er også interessert i kulturminnevern - derfor var vi med på å få til en plan som få kommuner har.

http://www.sorum.kommune.no/kulturminnevernplan.166632.no.html

Det kan være riktig at Sørum Høyre sa først at de ville støtte blaker pipa. I flere leserinnlegg har de kritisert oss for å ikke love 70.000 kroner med en gang.

Etter det jeg skjønner, mente AP, SV, SP og KrF at dette var en bra sak - og de ville gjerne bidra med hele søknadsbeløpet, slik Marianne Grimstad Hansen i Høyre hadde tatt til ordet for.

Men da vedtaket skulle fattes snudde Høyres representanter helt om. De ville til og med bidra med mindre penger enn det Høyres representanter i kulturutvalget hadde stemt for.

Er du enig med meg at det er merkelig at Høyre først kritiserer AP, SV, SP og KrF for å ikke gjøre nok, og så når de lytter til Høyre, så stemmer Høyres representanter for et stønadsbeløp som er bare halvparten av det som ble vedtatt? For meg henger ikke dette på greip. Ikke ble jeg klokere av å lese svarinnlegget til Odd Sars-Olsen i dag. Han forsøker ikke å forklare velgerne hvorfor de gjør denne helomvendingen. Jeg synes han burde hatt såpass stor respekt for velgerne, at han faktisk forklarte denne snuoperasjonen fra Høyre.

Sten M. Berglund sa...

Og en ting til - jeg mener å ha lest at eieren av meieriet i Blaker har søkt om penger fra en del steder allerede, uten resultat.

Nå er jeg verken folkevalgt eller ansatt i kommunen, men jeg har ikke hørt noen hevde at kommunen ikke ville hjulpet til med søknader om midler fra støtteordninger for bevaringsverdige bygg.

Unknown sa...

Kulturminnevernplanen for Sørum er virkelig flott. Den må leses og taes hensyn til i planleggingen. Det er heller ikke nok å ta initiativet til å få lagd Norges flotteste bygdebok når den ikke blir lest av politikerne.

Nå sikter jeg til Nordlisaken som også virker på oss utenforstående til å være motivatoren i denne saken.

Slik jeg forsto det, så foreslo Høyre 50k i kulturutvalget og fikk det enstemmig vedtatt, deretter i ØA foreslo posisjonspartiene 70k.

Jeg er ikke enig i at det er merkelig at Høyre og FrP ikke ville bevilge hele beløpet. Fordi det setter en presedens. Hva med alle de andre eierne av verneverdige bygg?

Jeg har ikke lest et leserinnlegg der posisjonspartiene har blitt kritisert for ikke å love hele beløpet med en gang. Hvor har du det fra?

Det var vel også et ønske om at kultursjefen kunne sette seg inn i de forskjellige støtteordningene som finnes. Jeg vet ikke hva eier har søkt eller ikke søkt om. Jeg tviler sterkt på at kommunen har vært eller er behjelpelig med søknader eksternt. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Det er ikke så lenge siden Sørum Kommune arrangerte et seminar på biblioteket på Sørumsand der vi fikk et flott foredrag fra fylkeskommunen om mange av de støtteordningene som eiere av kulturminner kan søke penger fra. I min mening så burde kultursjefen eller kulturseksjonen bygge opp en sterk kompetanse på dette området. Virkelig trå til å hjelpe med søknader, ekspertise og drahjelp slik at han drar penger inn til kommunen. Jeg kan sende deg en liste hvis du ønsker.

I Ullensaker så hjelper bygningsantikvaren eiere av verneverdige hus og har dratt inn penger til eiere flere ganger lønna si.

Med snart 1.5 milliarder i gjeld og 600 millioner i avsatte pensjonsforpliktelser, så har ikke Sørum Kommune råd til å innvilge alle søknader på restaurering av verneverdige hus. Det blir blodig urettferdig hvis noen får og andre ikke. Sørum Kommune har ikke vist sterk kompetanse og god vurderingsevne når det gjelder prioritering av kulturminner, mtp Nordli.

Jeg er ikke medlem av noe politisk parti.

Sten M. Berglund sa...

Jeg tillater meg å legge ut innlegget Høyres gruppeleder Odd Sars-Olsen hadde i Indre 27.10.2010

Æres den som æres bør
Indre kan fortelle at pipa på det nedlagte meieriet i Blaker har fått kr 70 000 til å pusse den opp. Det er vel og bra! Sørum Høyre tar imidlertid på seg ansvaret for at saken fikk en positiv behandling og resultat. Vi fremmet forslag og fikk flertall i Kulturutvalget på kr 50.000. I flere avisinnlegg er det fra vår side, blant andre av Marianne Grimstad Hansen, argumentert for tilskudd som gjør at vi kan beholde dette minnesmerket.

Og så skjer det som blir interessant. For da saken kom til ØA (formannskapet) kom ordfører med et nytt forslag på kroner 70 000, for dermed å høste æren for restaurering av pipa. Det var prisen AP, KrF, SV og SP var villig til å betale for å "slå" opposisjonen. Dette har vi sett før, og synes å være et mønster.

Men så nærmer det jo seg valg.

Sten M. Berglund sa...

Min raske kommentar til Sars-Olsen.

Etter det jeg forstår, gikk han, og medrepresentanten fra Høyre, inn for et lavere beløp enn det det Høyre hadde stemt for i kulturutvalget.

Er det fordi det er snart valg at Høyres gruppeleder har selektiv hukommelse fra møtet han selv var på, siden han unngår å forklare hvorfor Sørum Høyre ville gi mindre penger enn det de har kjempet for i avisspaltene?

Sten M. Berglund sa...

Svar til Jørgen:
Nok en gang takk for din kommentar.
Jeg tror nok ikke Nordli er bakgrunn for denne saken. Ingen av de jeg har snakket med har nevnt det overhodet. Har heller ikke vært nevnt av folk i andre partier, etter det jeg kan se.

Det har vært diskutert om man skal lage et lokalt "fond" som kan søkes av. Nå går kulturminnevernplanen til 2012 - og det bør definitivt skje en debatt om hvordan man styrker dette arbeidet. Jeg synes vi i alle fall skal gi kommunen litt mer tid enn ett år, før vi finner ut om forvaltningen av den fungerer eller ikke.

Uansett støtteordninger, så vil man aldri kunne få nok penger til antikvarisk vedlikehold av alle bygninger og anlegg i en bevaringsverdig kategori. Jeg er ikke så sikker på at det betyr at vi har forsøkt å bevare for mange bygninger.

Vi må jo ikke glemme at mange eiere av bygninger som er bevaringsverdig, ønsker å ta vare på de. Mitt hjem er i bevaringsklasse to. Det er ikke noe problem. Jeg er forberedt at endringer av bygningen skal gjøres etter visse faglige prinsipper. Vedlikeholdsbehovet var kjent da jeg overtok bygninga - så jeg klager ikke.

En måte kommuner kan støtte eiere av bevaringsverdige bygninger på, er å gi de fritak for eiendomsskatt. Det burde de informere bedre om. Det er en grei kompensasjon for at det fins en viss båndlegging av eiendommen, og at man må regne med at vedlikeholdsarbeid og endringer av bygning vil stille krav til om det er i tråd med hvorfor bygningen har en bevaringsklausul.

Så til slutt, jo Høyres Grimstad Hansen har i flere innlegg i både RB og Indre ment at 70.000 er "som ei pølse i slaktetida" i forhold til de pengene vi har brukt på skolebygg, sykehjem, barnehager osv). Det er vanskelig å forstå det som noe annet enn at de ville støtte restaureringen med mest mulig penger. Og som du ser i min kommentar ovenfor - jeg skjønner ikke hvorfor de ville gi mindre penger enn det de stemte for i kulturutvalget. Det virker som veldig rotete håndtering av denne saken i Høyre.