torsdag, november 18, 2010

Ryanair? Aldri i verden!

Jeg har aldri reist med Ryanair, og jeg kommer aldri til å gjøre det heller. For vet du hva, jeg tar ikke sjansen på å fly med et selskap, som bare tar 56 kroner for en reise fra Norge til en by i Europa. I tillegg kommer all verdens gebyrer, fra innsjekkingsgebyr, administrasjonsgebyr, ombordstigningsavgift, spedbarnsavgift, baggasjeavgift, baggasjeavgift i høysesong, barnevognavgift i tillegg til at det koster skjorta om du må ringe kundeservice. Jeg aner ikke om de tar en avgift for å gå på do ombord i flyet, men snart kommer de nok til å lage et gebyr for å surfe på sidene deres.

Men selve flybilletten er så billig at en bør spørre seg, hvem er det som betaler for flybilletten da? Det er nok de ansatte i Ryanair. Det gjør de på følgende måte:
- Blir man syk som ansatt i Ryanair, får man ikke sykepenger av Ryanair, men er henvist til trygdemyndighetene.
- Man må melde seg syk senest seks timer før man skal på jobb. Dette er en trussel mot sikkerheten. Tenk om en flykaptein som frykter at han har omgangssyke eller har følt seg dårlig tar en sjanse på at det går bra, fordi det er bare tre timer igjen til avgang.
- Retten til å streike har vi alle, enten vi er lærere eller sykepleiere. Hvis du streiker og er ansatt i Ryanair, kan det i følge Aftenposten være en oppsigelsesgrunn.
- Du må betale for dine egen arbeidsuniform.
- Du må selv kjøpe ID-kortet som alle ansatte må ha og bære for å få adgang til arbeidsplassen, dvs flyplassen.
- Ansatte får visstnok bare betalt for den tiden de er i lufta. Sjefen i Ryanair Michael O´Leary har avvist dette. Det er bare så synd at han ikke vil legge fram eksempler på arbeidskontrakter som beviser at han snakker sant. Ulike aviser har nemlig sett eksempler på kontrakter som sier det motsatte.
- Ryanairansatte får ikke lønn hvis en avgang innstilles. Lønna deres avhenger av at de flyr, og at de får solgt varer ombord.

Ryanair står for en brutalisering av arbeidslivet som ikke er ønskelig. Hvis du jobber et sted der du trenger uniform, ville du likt å betale for den selv? Eller å måtte kjøpe en nøkkel til arbeidsplassen din? Eller å bli nektet lønn om du ikke ringte inn å sa d uvar syk senest 6 timer før du måtte på jobb (husk at flyarbeidere i lufta skal være friske på jobb, pga sikkerhet).
Eller ville du godtatt at arbeidsgiveren skulle bestemme om du skulle få lov til å organisere seg eller ikke.

Jeg støtter derfor kampanjen "Ryanair be fair", og flyr ikke med Ryanair. Jeg håper du også vil gjøre det. Boikott de!
Om du likevel skulle velge å fly med Ryanair, husk å kjøpe litt ombord. Ryanair-ansatte fortjener ei lønn å leve av. Gi til de som ikke har bedre arbeidsgiver enn O´Leary! Og så får vi håpe at du får en trygg og sikker flyreise.

Ryanair har et problem med omdømmet. Det er velfortjent. Derfor prøver de å få positiv blest med å lage kalender av halvnakne ansatte. Jeg regner med at medier i hele Europa biter på, men TV2 er i alle fall i denne artikelen klar over hva som er strategien til den sleske lavprisgiganten.

Andre saker om Ryanair:
TV2: Rasende passasjerer beleiret fly - hvorfor i alle dager gjorde de det, flyr man med et selskap som Ryanair, så har man ikke betalt for service. VG skriver også om denne saken.
. I følge Ryanair så er passasjerene deres "vanskelige og urimelige".
Michael O´Leary innrømmer at han kan si hva som helst for å få oppmerksomhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

og nettopp derfor har jeg aldri reist med selskapet:-)