fredag, november 26, 2010

Jeg savner Erling Lae

En venninne fortalte meg en historie om Erling Lae. Hun intervjuet Lae en kald vinterdag for noen år siden, og han brukte de første ti minuttene på å tilkalle sekretæren for å forsikre seg om at alt var gjort for uteliggerne slik at ingen måtte overnatte ute i de kalde nettene. Han brydde seg om andre, og han var opptatt av sosialpolitikken. Han var ikke for fri flyt i alkoholpolitikken, han var opptatt av en ansvarlig politikk hvor ikke bare næringsinteressene fikk råde.

Da Høyres landsmøte tvang igjennom, mot ledelsens vilje, at kommunene skulle få bestemme selv hvor lenge de skulle skjenke, sa Erling Lae til Vårt Land:
- Vi kommer aldri til å vedta døgnåpne skjenkesteder i Oslo. Men vi trenger heller ikke å bli fortalt det av Stortinget.


Jeg er redd for at ansvarligheten i Oslo Høyre forsvant med Erling Lae, men jeg håper jeg tar feil. For nå vurderer de å innføre nettopp døgnåpne skjenketider, fordi de mener det vil føre til mindre vold!!! Men når de blir bedt om å dokumentere det, kan de ikke vise til en eneste forskningsrapport. Det forundrer meg ikke, for jeg sitter på bøtter og lass som sier det motsatte - nemlig lengre skjenketider øker volden og de typiske fylleskadene.


For meg er helt utrolig at Høyre kommer med dette forslaget nå. Det er bare få dager siden vi hørte om hvordan folk skjenkes stupfulle i NRK-programmet Brennpunkt. Antall alkoholforgiftninger er doblet på seks år, og utelivsvolden og fylla preger Oslo nattestid i helgene. At utestedene da skal belønnes med en fri-flyt politikk er for meg uforståelig. Det vi trenger er en opprydding i alle lovbruddene i skjenkebransjen, og en innstramming. Det må bli slutt på skjenkekaoset.

Det er ille at vi må bruke skattebetalernes penger på å passe på enda flere fulle voksne enn man allerede gjør i dette landet. Skal Oslo bli en tryggere by bør vi heller redusere skjenketidene. Det mener politiet også.

Høyre og deres helsepolitikere har flere ganger vist at Høyre er et ansvarlig parti i alkoholpolitikken. De er for høye avgifter på alkohol, de er for Vinmonopolet, og de er imot alkoholreklame på TV. Jeg vil oppfordre byrådsleder Stian Berge Røsland til å vise samme ansvar som hans forgjenger Erling Lae gjorde, og sette foten ned for dette forslaget.

For skjenking 24 timer i døgnet er det siste Oslo trenger nå.

Andre saker i media:
Byrådet må ta ansvar
Statsråd på rettrett

28.1 Oslo Høyre for døgnåpen skjenking


Foto: Fylkesmannen i Vestfold/Fred-Ivar Syrstad.

Ingen kommentarer: