lørdag, november 13, 2010

Unge bør drikke mer alkohol?

Både Bryggeriforeningen(BROM) og Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) har forsøkt å smykke seg med at de er bevisst på sitt samfunnsansvar. Denne uken slapp de katta ut av sekken. Bryggeriforeningens direktør Petter Nome skriver i et debattinnlegg i Aftenposten:
"Jordheim(merk: generalsekretær i VBF) peker på at ungdom ofte debuterer med øl og står for en stor del av ølkonsumet. Ja, takk himmelen for det! For hva er alternativet til øl med 4,5 prosent? Partydop? Vodka?" Nome er altså sjeleglad for at barn i 14-15 årsalderen debuterer med å drikke øl. Hvem skulle trodd at det kom fra en bryggeridirektør som påstår at han er opptatt av samfunnsansvar.

Ikke mange dagene senere kommer Halvor Heuch fra Arcus, en av de største medlemsbedriftene i VBF på banen, og sier til TV2:
- Det vi må sørge for er at den yngre generasjon blir opplært i riktig bruk av alkohol..

Det norske drikkemønsteret er dessverre preget av mye fyll. Er det denne alkoholbruken som de unge skal lære av voksne?? Alkoholforbruket i Norge har steget nesten hvert år siden 2000, og er når rekordhøyt. Ønsket til mange om kontinentalt drikkemønster i stedet for helgefyll har ikke slått til. Vi har i stedet fått begge deler. Hvert år er det ca 70.000 skader og ulykker som skyldes fylla. De fleste av disse er det ikke "alkoholikere" som forårsaker, men den vanlige mannen i gata. Disse to utspillene viser at til tross for at bedriftene sier de er opptatt av sitt samfunnsansvar, så er de mest opptatt av å selge mer. Gjerne til unge. Skal de ha noen som helst troverdighet burde de klistre advarsler på flaskene sine om at folk i Norge drikker for mye - og at mindre er bedre. Men det hadde vel vært å gått for langt i sitt samfunnsansvar.

Foto: Actis

2 kommentarer:

Anne-Karin Kolstad sa...

Ja, det jo så troverdig utspill fra en spritleverandør i denne saken på TV2.....viktig å lære små barn hvorfor mor og far må drikke øl og akevitt sammen med de i julen. Viser vel egentlig bare hvordan denne industrien tenker....jo snarere de forstår hvor viktig alkoholen er for voksne, desto tidligere vil de drikke! Ja, det tjener jo bransjen godt på. Får si som Per-Inge Thorkildsen, "la sprityen ta de før idretten gjør det" - det er vel det egentlige mottoet til industrien....haha :-)
Vi vet at de som vokser opp med svært alkoliberale foreldre, drikker mer enn andre ungdommer.
Forøvrig er jeg enig med Toppe om at det knapt finnes et produkt som TV2 og andre medier lager så mye "gratis-reklame" for som alkohol....på tross av et ganske strengt reklameforbud som majorititeten av Stortinget har stemt for. TV2 og NRK og er også kjent for mye produkplassering av alkohol. Kanskje på tide at disse mediene tenker litt over sitt samfunnsansvar?

Sten M. Berglund sa...

Her var det mange gode poenger.
Og morsomt at et magasin vil trykke dette som en kommentar etter å ha lest dette blogginnlegget.